בדרך לצימר בצפון או כאשר מתכננים טיול משפחתי באזור הגליל העליון, מומלץ לעצור ולטייל בגן לאומי כורזים. כדי להגיע לגן לאומי כורזים עליכם לנהוג על כביש 8277 לאחר שפניתם מכביש 90, כ-10 דקות נסיעה לכיוון מזרח מצומת עמיעד. הגן הלאומי פתוח מדי יום, בחורף הכניסה אפשרית עד שעה 16:00. בגן לאומי כורזים תיהנו משרידי בית הכנסת העתיק שהוקם במאה הרביעית, ומשחזור מבנים נוספים כמו מקווה טהרה, בית בד לייצור שמן זית ועוד.

 

שמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת

ביקור בגן לאומי כורזים מתאים לכל הרכב קבוצתי ולכל הגילים, גם למשפחות עם ילדים קטנים. מומלץ לבקר באתר כדי ליהנות מנוף מרהיב ועוצר נשימה של האזור, ליהנות מצמחייה עשירה ומגוונת וכמובן לבקר באתרי המורשת החשובים במקום. כדאי לדעת כי כורזים הוא יישוב קדום המוזכר בתלמוד, היישוב התקיים בין המאה הראשונה לספירה ועד המאה השמינית.

החפירות הראשונות באתר בוצעו על ידי צ’ארלס ויליאם וילסון, מחלוצי המחקר בארץ ישראל, ולאחריו נערכו עוד מספר חפירות באתר על ידי חוקרים וארכאולוגים מגרמניה ומאנגליה. בין השנים 1980 עד 1984 החלו רשות העתיקות ורשות הגנים הלאומיים לבצע חפירות מחדש כדי לשחזר את המבנים הקדומים ועל מנת להפוך את המקום לאתר תיירותי חשוב השומר על ערכי טבע, נוף ומורשת.

באתר החפירות ביישוב הקדום התגלו שרידים של מבנים רבים, ביניהם בית כנסת עתיק הבנוי כולו מאבני בזלת, שרידי בית הכנסת התגלו כבר בחפירות הראשונות, ובפעולות השיקום ושחזור האתר נמצאו עיטורי אבן מרשימים, עמודי אבן עתיקים ומטמון מטבעות.

מוקדי העניין בגן לאומי כורזים הם כמובן בית הכנסת המרשים והמפואר, בית מרחץ הכולל מקווה טהרה, 3 בתי בד, מבני מגורים ששימשו את תושבי היישוב, בתי קשתות ועוד. כמו כן, באתר ניצב קברו של שייח’ רמאדן אבו כראזה בצלו של עץ אלון תבור עתיק יומין, וברחבי הגן הלאומי מוצגים פריטים אדריכליים מתקופות שונות.

 

תצפית נוף ומפגש עם בעלי חיים

בגן לאומי כורזים יש שתי תצפיות נוף שאין לפספס אותן, מתצפית השיזף הוותיק תוכלו להשקיף לעבר הכנרת הקסומה והרי הגולן, וכדאי לעצור גם ליד תצפית שפני הסלע ממנה ניתן להשקיף להר כנען. ברחבי הגן הלאומי המשתרע על פני שטח של כ-306 דונם יש כ-700 מיני צמחים, ביניהם עצי שיזף מצוי ואלון תבור, ואם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות מקרוב בעשרות שפני סלע ומדי פעם תוכלו לצפות גם בתנים וצבאים.

לאחר הסיור הרגלי וביקור בשרידים של היישוב הקדום (כשעה), כדאי ליהנות מפיקניק. יש מתחם עם שולחנות פיקניק וצל טבעי, אך אפשר להמשיך לטייל באזור. בסמוך לגן לאומי כורזים יש עוד מגוון אטרקציות בצפון המתאימות לכל המשפחה ולזוגות רומנטיים, וכך תוכלו לבלות ולטייל בדרך לצימר או במהלך החופשה שלכם בצפון הירוק.